Onlangs was ik bijna thuis van een fietsrit naar Tilburg en zag ik op ongeveer een kilometer van huis op het schermpje van mijn e-bike het getal 7496 verschijnen bij de totaal gereden afstand. Dat was voor mij een reden om nog even een extra lusje aan de fietsrit toe te voegen om de rit af te kunnen sluiten met het mooie aantal van 7500 kilometer.
Op naar de 100.000
Nu zit ik al ruim 40 jaar vrij fanatiek op de fiets. liefst op de racefiets of mountainbike. Sinds 2012 heb ik Strava als partner die mijn kilometers (als ik mijn Garmin netjes activeer) keurig registreert. Ik zit daar inmiddels op ruim 93.000 fietskilometers en heb als doelstelling in het najaar op Strava de 100.000 fietskilometers te scoren.
Nu ook per e-bike
Na tot voor kort het woon-werkverkeer nog altijd geheel op eigen kracht afgelegd te hebben ben ik ongeveer twee jaar geleden toch overstag gegaan. De e-bike heeft ook toen ook bij mij zijn intrede gedaan. Naast mijn regelmatige tochten op racefiets en mountainbike is het me heel goed bevallen om zo nu en dan de fiets te kunnen pakken met ondersteuning.
De fiets in plaats van de auto
Voor mij was het een hele stap om ook over te gaan naar de fiets met ondersteuning. In de praktijk blijkt nu dat ik, zeker door de ondersteuning, bij heel veel ritjes van ongeveer 15 tot 25 km, waar ik voorheen de auto nog voor pakte, die nu per fiets af leg. Het kost me weinig moeite, ik kom niet bezweet aan, heb geen parkeerprobleem en ik kan bijna altijd heel dicht bij mijn bestemming (gratis) parkeren. Inmiddels goed voor 7500 fietskilometers in de afgelopen 2 jaar.
Positieve impuls
Daar komt bij dat je in beweging bent, je even een frisse neus haalt, en terwijl het accupeil van de fiets langzaam daalt je je eigen accu er weer mee oplaadt. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat deze fietsactiviteiten, zeker voor de mensen die verder niet veel bewegen, een positieve impuls geven aan hun gezondheid.
Een e-bike proberen?
Het enige probleem dat hierbij komt kijken is dat de e-bike vaak toch een aardig prijskaartje heeft en daardoor niet voor iedereen eenvoudig beschikbaar is. Daarnaast is het nogal een aanschaf als je nog niet zeker weet of het fietsen (voor je woon-werkverkeer) je ook gaat bevallen. Gelukkig zijn er inmiddels diverse mogelijkheden met e-bike probeeracties waarbij je eerst even kunt testen of de e-bike een prettig en praktisch alternatief is voor je woon-werkverkeer.
Fiets via een fietsplan?
Via zo’n probeeractie kun je als werkgever de fiets goed onder de aandacht brengen en het fietsvirus bij je medewerkers aanwakkeren. Een fietsregeling, het oude vertrouwde fietsplan of de wat modernere leasevariant, maakt het dan mogelijk om die luxere e-bike ook voor de medewerkers aantrekkelijk aan te kunnen bieden.
Wat zijn de mogelijkheden?
Passie voor de Fiets kan de diverse mogelijkheden toelichten waarna we samen kunnen kijken welke variant, met welke eigen spelregels, de meest aantrekkelijke is. Een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde die de werkgever nagenoeg kosteloos aan kan bieden en waarbij men als werkgever ook laat zien te willen werken aan zowel de gezondheid van de medewerker als het milieu waar men van overheidswege ook toe aangespoord wordt.
Interesse?
Heb je interesse in een probeeractie of een fietsregeling? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Passie voor de Fiets.
Harold de Roij
Passie voor de Fiets
0 reacties