Invoering Werkkostenregeling en fietsplan
Een aantal jaren geleden kwam de fiscus op de proppen met de invoering van de Werkkostenregeling oftewel WKR. Heel kort door de bocht een budget per werkgever, afhankelijk van de totale loonsom, dan men mag besteden aan onbelaste vergoedingen voor medewerkers. Het fietsplanbudget dient ook uit dat budget betaald te worden.
Nieuwe spelregels
Tot die tijd was voldoen aan de spelregels van de fiscus, zoals bijvoorbeeld 50% van het woon-werkverkeer de fiets gebruiken, toereikend om deel te kunnen nemen aan het fietsplan. Die spelregels waren niet langer van toepassing en volgens de media was het fietsplan ‘afgeschaft’. Dat was gelukkig niet het geval maar er waren wel zeer ingrijpende wijzigingen.
Is het fietsplan nog haalbaar?
De werkgevers die al een fietsplan aan de medewerkers aanboden gingen zich verdiepen in de spelregels. Aangezien de WKR toen voor veel werkgevers nog uit veel meer vraagtekens bestond en er bij overschrijding van het budget een forse boete op de loer lag waren er nogal wat organisaties die stopten met het fietsplan en als er nog geen fietsplan was dan keek men de kat nog wel uit de boom voordat men het fietsplan aan zou gaan bieden.
Moeilijk voor kleinere bedrijven
Probleem van de WKR is dat het budget voor bijvoorbeeld een fietsplan afhankelijk is van de hoogte van de totale loonsom. Grote bedrijven met aanzienlijke loonsommen hadden voldoende budget en dus lucht om het fietsplan aan te kunnen blijven bieden. Voor de kleinere bedrijven werd het toch moeilijk om het fietsplan via de WKR overeind te houden en menig fietsplan overleefde daarom de WKR niet.
Vitaliteit door de fiets
Nadat de eerste stofwolken rond het WKR-budget opgetrokken waren bleken veel werkgevers van de schrik bekomen: er was vaak toch nog wel wat ruimte binnen het WKR-budget en er werd weer met een schuin oog gekeken naar de fietsregeling. Naast bereikbaarheid en milieu kwam de vitaliteit van de medewerker steeds meer onder de aandacht en bleek de fiets het ideale instrument om daar heel laagdrempelig aan te gaan werken. Het fietsplan kwam met de schrik vrij!
Volledige regie bij de werkgever
Waar de fiscus voorheen alles bepalend was voor de spelregels van het fietsplan lag de regie na de invoering van de WKR volledig bij de werkgever. Wil je een fietsplan aanbieden? Tot welk bedrag mag men een fiets aanschaffen en bruto uitruilen? Verstrek je ook een fietsverzekering en accessoires? Houden we het bij de oude € 749,- of gaan we gezien de kostbaarder wordende fietsen tot een bedrag van € 1500,- of € 2000,-? Mag de medewerker 1 keer per 3 jaar, 4 jaar of 5 jaar deelnemen? Het is nu allemaal door de werkgever te bepalen met in het achterhoofd natuurlijk het beschikbare budget.
Lastige keuzes maken
Ook de wat kleinere werkgevers zetten weer in op het fietsplan en zijn daarbij voor wat betreft het budget heel creatief:
Willen we als organisatie nog vast houden aan de vertrouwde feestavond of willen we voor dat budget 10 mensen van een luxe fiets voorzien?
Vaak moeilijke discussies waarbij het voordeel toch steeds meer valt in de richting van duurzaam en gezond en er voor de fiets gekozen wordt. Algehele tendens is dat zowel de werkgever als de werknemer in wil zetten op vitaliteit en dat de fiets daarbij een hele belangrijke rol kan spelen.
Er zijn nog meer opties!
Het fietsplan is weer helemaal hot! Mocht je werkgever echter geen WKR-ruimte meer hebben om een dergelijk fietsplan aan te bieden dan zijn er ook nog andere aantrekkelijke opties (buiten de WKR om) om op een voordelige manier aan een fiets te komen maar die bespreken we binnenkort!
0 reacties